loading...
سایت خبری
نویسنده سایت خبری بازدید : 343 سه شنبه 10 آبان 1401 نظرات (0)

اوزون تراپی (اوزون درمانی) اوزون درمانی (اوزون درمانی)
آری اوزون، همان لایه محافظی که همه شنیده ایم و مانند مادری مهربان زمین را در آغوش گرفته است تا امواج ظالمانه خورشید جان انسان را تهدید نکند!
در واقع گاز ازن یا O3 گازی بی رنگ و بی بو است و بر خلاف اکسیژن معمولی و استنشاقی یا گاز O2 ساختاری ناپایدار دارد و به همین دلیل قوی ترین اکسیدان بدن نامیده می شود که بعد از چند دقیقه به آن می گویند. در بدن، اکسیژن از آن جدا شده و به اکسید شدن و ضد عفونی کردن ترکیبات مضر بدن کمک می کند.
در حال حاضر از ترکیب اوزون در زمینه پزشکی، محصولات غذایی، دارویی، زیبایی و آرایشی نیز استفاده می شود.
اوزون درمانی را نشان دهید
استفاده از ازن
گفتیم که به لطف گسترش دانش مردم، می توان از این گاز در بسیاری از زمینه ها استفاده کرد، مثلاً به روش اتوهمتراپی یا تزریق گاز ازن به گوش، روده بزرگ، واژن و مفاصل برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بهبود برای کاهش دردهای اسکلتی عضلانی، کاهش وزن و مبارزه با سلولیت، کاهش حملات عصبی و میگرن و بهبود ناهنجاری های دیابتی استفاده می شود.
همچنین بسیاری از محصولات غذایی از جمله روغن زیتون یا آب مقطر در ترکیب با ازن تولید می شوند.
از سوی دیگر ترکیبات ازن مانند پراکسید هیدروژن از بهترین و قوی ترین ضدعفونی کننده های موجود هستند.
ازن در بدن
همانطور که گفتیم، ازن از ترکیب ناپایدار O3 تشکیل شده است که به سرعت در ساختار O2 + O1 در بدن تجزیه می شود. عنصر O2 که اکسیژن طبیعی است به سرعت وارد رگ های خونی شده و وارد سلول ها شده و تنفس سلولی را انجام می دهد.
قسمت دیگر به سرعت وارد رگ های خونی و به خصوص لنف می شود و با مواد خطرناک انباشته شده در بدن مانند باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها حتی سلولیت و سلول های سرطانی که از طریق تنفس از بین می روند و از بین می روند، ارتباط برقرار می کند.
همچنین بخوانید: ارتباط ویروس کرونا با بهداشت در آرایشگاه های زنانه
تجهیزات اوزون تراپی یا اوزون تراپی
امروزه تجهیزات پیشرفته ای برای تولید و استفاده از گاز ازن وجود دارد. در این قسمت سه واحد برای تولید گاز ازن ذکر شده است.
لامپ UV
لامپ UV یکی از وسایل تولید گاز مورد نیاز برای ازن درمانی است. البته لازم به ذکر است که این دستگاه مقدار بسیار کمی O3 تولید می کند که غلظت آن چندان دقیق و موثر نیست. بنابراین، برای تولید غلظت های دقیق نمی توان به این روش اعتماد کرد. با این حال، این یکی از ارزان ترین روش های موجود است
دستگاه تخلیه کرونا
این دستگاه با داشتن دستگاهی پوشیده از دو الکترود، برخلاف روش اول، ازن بیشتری تولید می کند. با این حال، این مقدار زیادی گرما تولید می کند که می تواند منجر به اختلال در عملکرد دستگاه و ازن حاصل شود.
مولدهای پلاسما سرد
در این دستگاه تولید ازن با اعمال جریان الکترواستاتیک بین الکترودها انجام می شود و سپس این جریان منجر به تولید پلاسما با گازهای بزرگ می شود. سپس اکسیژن یونیزه می شود و در نهایت ازن O3 تشکیل می شود. ازن تولید شده در این روش باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها به ویژه باکتری ها می شود.
درمان پوست و آکنه با اوزون تراپی
امروزه اکثر کلینیک های زیبایی اوزون تراپی را برای درمان بیماری های پوستی مختلف مانند آکنه، پسوریازیس و کاهش علائم پیری و یا حداقل به تاخیر انداختن روند پیری پوست ارائه می دهند. این درمان نتایج بسیار خوبی را نشان داده است و می تواند شرایط عمیق تری مانند سلولیت، ترک های عمیق پوستی، رگ های خونی متورم و رگ های واریسی و احتمالاً زخم های دیابتی را بهبود بخشد.
پوست به عنوان بزرگترین عضو بدن انسان شناخته می شود. بنابراین بیشتر از سایر قسمت های بدن تحت تأثیر آلودگی و رادیکال های آزاد قرار می گیرد و عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، عدم تغذیه و عدم تعادل هورمونی بر سلامت پوست فرد تأثیر می گذارد.
اوزون درمانی نسبت به سایر درمان های سنتی پوست موثرتر است و بر حل علت اصلی مشکل تمرکز دارد. بنابراین، به حل مشکلات زمینه ای و همچنین درمان علائم کمک می کند.
اوزون درمانی با اکسیژن رسانی به بافت ملتهب پوست، باکتری ها و قارچ های مولد آکنه را از بین می برد.
همچنین بخوانید : اسید درمانی پوست و فواید باورنکردنی آن در درمان لک و آکنه
همچنین سیستم ایمنی بدن را فعال می کند و آنتی اکسیدان هایی را افزایش می دهد که علائم پیری را کاهش می دهد.
این روش درمانی به جوانسازی پوست کمک می کند و اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری به سلول های عمیق تر برسد. در نتیجه پوست برای مدت طولانی جوان و سالم می ماند.
بنابراین می توان گفت بدون توجه به نوع مشکل پوستی و حتی میزان درگیری پوست خود، می توانید این روش را برای درمان انتخاب کنید.
با این حال، بسیاری از روش های درمانی دیگر مانند میکرونیدلینگ یا اکسیژن درمانی نیز می توانند برای اثربخشی بیشتر و اثرات ماندگارتر مورد استفاده قرار گیرند.
اوزون تراپی چگونه انجام می شود؟
یکی از محبوب ترین روش های اوزون تراپی استفاده از کپسول های مخصوص است. برای این درمان، فرد به سادگی در این کپسول می نشیند و در این کپسول بسته می شود و تنها سر و گردن باقی می ماند. سپس این کپسول ترکیبی از بخار داغ، دی اکسید کربن، ازن و ترکیبات اکسیژن را در یک محیط بسته به مدت 30 دقیقه منتشر می کند.این روش سونا مانند می تواند برای بسیاری از افراد لذت بخش باشد.
جوانسازی پوست با اوزون تراپی
اگرچه غلظت کنترل نشده گاز ازن می تواند تغییرات مخربی بر روی پوست داشته باشد، اما اگر ازن آزاد شده تحت نظر متخصص حفظ و درمان شود جای نگرانی نیست. در واقع این روش نیز مانند تمام روش های درمانی باید با احتیاط و دقت مورد استفاده قرار گیرد.
اوزون تراپی هم به صورت موضعی و هم به صورت سیستمی قابل استفاده است. در روش موضعی، درمان در قسمت های محدودی از بدن مانند پوست انجام می شود، در حالی که در روش سیستمیک، ازن با خون ترکیب شده و توسط دستگاه گردش خون بدن به سایر قسمت ها، اندام ها و بافت ها منتقل می شود.
ذکر این نکته ضروری است که روش موضعی قطعا نتایج خاص و سریع تری دارد، به عنوان مثال برای رفع بیماری های پوستی، آکنه و چین و چروک های سطحی، اوزون درمانی سیستمیک ضروری نیست و درمان سطحی کافی است.
دو روش ازون درمانی پوست وجود دارد:
1- انتقال خون یا هماتوتراپی عمده با ازن (MAH)
این روش که به اوزون درمانی سیستمیک نیز معروف است، شامل گرفتن مقداری از خون بیمار و مخلوط کردن آن با ازن است. سپس این خون به بدن انسان باز می گردد و توانایی درمان بیماری های عمیق مانند مشکلات خونی یا ضد عفونی غدد لنفاوی را خواهد داشت.
همچنین بخوانید : پسوریازیس صورت یا چشم (علائم و روش های درمان و پیشگیری)
2- از روغن یا پماد ازن (سونای اوزون) استفاده کنید.
این روش شامل دو مرحله است و شامل اوزون درمانی موضعی است. در مرحله اول بیمار توسط ماسک اکسیژن حمایت می شود و از ورود گاز اوزون به ریه هایش جلوگیری می کند (زیرا گاز ازن گازی سمی است که قابل استنشاق نیست و فقط با روش های گوارشی، پوستی و تزریقی قابل استنشاق است). جذب بدن می شود و سپس بخار اوزون روی پوست قسمت های مختلف بدن استفاده می شود.
اطمینان حاصل کنید که از این طریق نباید گاز را به بینی، چشم و دهان تزریق کنید زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.
و در مرحله دوم درمان با استفاده از چربی و روغن کامل می شود.
اقدامات احتیاطی و عوارض اوزون تراپی
اوزون تراپی روشی بی خطر است که معمولاً قبلاً رژیم غذایی خاصی تجویز نمی شود، اما به زنان باردار، افراد مبتلا به اختلالات G6PD یا اختلالات انعقادی و اختلالات تیروئید توصیه می شود قبل از درمان با پزشک متخصص مشورت کنند.
همچنین مصرف سبزیجات و میوه های تازه (فیبر) چند روز قبل از درمان و حفظ تعادل آب بدن با نوشیدن مایعات کافی توصیه می شود.
اگر این روش توسط متخصصان مجرب انجام شود، معمولاً عوارضی ندارد. با این حال، در موارد نادر، ممکن است خونریزی و کبودی جزئی از محل تزریق ایجاد شود.
گاهی اوقات استنشاق گاز ازن می تواند باعث ایجاد حساسیت و تحریک فوری شود. البته مراقب باشید یکی از نشانه های دریافت ناکافی ازن سرفه است، بدن کاملا طبیعی واکنش نشان می دهد و کافی بودن دریافت را اعلام می کند.
هزینه و تعداد جلسات اوزون تراپی پوست
امروزه اوزون درمانی به یکی از پرکاربردترین روش های درمانی تبدیل شده است و اکثر کلینیک های پزشکی و زیبایی از خواص فراوان این ترکیب استفاده می کنند. با این حال، این روش نسبت به بسیاری از درمان‌های جراحی و غیرجراحی که برای اهداف مختلف انجام می‌شوند، قیمت مناسب‌تری دارد. علاوه بر این، تجهیزات تولید ازن در بسیاری از کشورهای جهان موجود است. البته تعداد جلسات و قیمت این کار بسته به شرایط، نوع مشکل و سطح پوست ممکن است متفاوت باشد.
اما به طور کلی تعداد جلسات کمتر از 3 جلسه نیست.

با نحوه اوزون تراپی برای پوست صورت و نحوه عملکرد دستگاه های اوزون تراپی آشنا شوید

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 115
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 94
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 409
  • بازدید ماه : 1,298
  • بازدید سال : 45,533
  • بازدید کلی : 85,254