loading...
سایت خبری
نویسنده سایت خبری بازدید : 10 جمعه 01 تیر 1403 نظرات (0)


حسگرهای صنعتی حسگرهایی هستند که دستگاه ها و سیستم ها برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی از آنها استفاده می کنند. آنها همچنین وضعیت موجود را می سنجند و احساس می کنند. در نهایت نتایج ذخیره شده و نمایش داده می شوند. انواع مختلفی از سنسورها در کنترل و اتوماسیون و دستگاه های هوشمند استفاده می شود، از تلفن های هوشمند گرفته تا کارخانه ها و صنایع گسترده تر. البته سنسورهای دستگاه های کوچک با آنهایی که در صنعت استفاده می شوند متفاوت است.

سنسورهای مورد استفاده در صنعت آنها باید استانداردها را رعایت کنند. و این امکان استفاده از آنها را فقط با کنترلرهای صنعتی خاص ممکن می سازد. انواع حسگرها و قطعات صنعتی که وظیفه سنجش و اندازه گیری مقادیری مانند دما، فشار، حرکت و حتی نور را بر عهده دارند، بخش اصلی کارخانه ها هستند. زیرا در عمل مدیران بدون اندازه گیری شرایط محیطی مانند دما و فشار نمی توانند دستورات مورد نظر را صادر کرده و فرآیندها را به جلو ببرند. در این مقاله شما را با انواع سنسورهای صنعتی آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

سنسور صنعتی چیست؟

به طور کلی سنسورها یا حسگرها اجزایی هستند که قادر به تشخیص شرایط اطراف هستند. این شرایط می تواند دمای محیط یا میزان نور محیط باشد یا هدف ما از طراحی سنسورها می تواند تشخیص رطوبت باشد. به عبارت ساده، سنسور به رطوبت، دما، فشار، حرکت یا شدت نور و غیره حساس است. طراحی شده تا حساس باشد. روش کار به این صورت است که با تغییر هر مقدار و اندازه گیری میزان تغییر، خروجی الکتریکی سنسور نسبت به حالت عادی تغییر می کند.

به دلیل انتقال ساده و سریع انرژی الکتریکی خروجی انواع سنسورهای صنعتی الکتریکی می باشد. و این خروجی به صورت سیگنال های گسسته خواهد بود. در نهایت این سیگنال با دستگاه دیگری به نام کنترلر کار می کند و برای کنترل دستگاه ها و فرمان ها استفاده می شود.

انواع سنسورهای صنعتی بر اساس سیگنال های خروجی

برای استفاده و آماده سازی قطعات صنعتی سنسور، آشنایی با نوع سیگنال خروجی برق ضروری است. سیگنال خروجی سنسور را می توان به پنج نوع مختلف تقسیم کرد. این پنج سیگنالی که پنج نوع حسگر را فعال می کنند عبارتند از:

نوع A:

سنسورهایی با ماهیت اتصال و قطع خروجی (دیجیتال) مانند سنسور مجاورت، فشار، اندازه گیری سطح مایع و غیره. این نوع سنسورها عمدتاً می توانند مستقیماً به دستگاه PLC متصل شوند.

ب موتا:

سنسوری که سیگنال خروجی در آن پالس می شود. مانند سنسورهایی برای اندازه گیری مقدار یا طول چرخش و غیره. این نوع سنسور بیشتر می تواند از طریق یک پورت به دستگاه PLC متصل شود. در این صورت PLC باید دارای شمارنده های نرم افزاری و سخت افزاری باشد.

نوع C:

سنسورهایی که سیگنال های آنالوگ را خروجی می کنند اما تقویت کننده یا مبدل ندارند. این سیگنال بسیار ضعیف (میلی ولت) است و نمی توان از آن به طور مستقیم در دستگاه های کنترلی استفاده کرد. مانند سنسورهای پیزوالکتریک یا سنسورهای هال

نوع D:

سنسورهایی که سیگنال خروجی آنها آنالوگ است و واحد الکترونیکی آنها (تقویت کننده و مبدل) در خود سنسور ادغام شده است. در این نوع سنسور می توان از خروجی به طور مستقیم در دستگاه های کنترلی استفاده کرد.

نوع E:

سنسورهایی که سیگنال های خروجی آنها با استانداردهای شبکه صنعتی مطابقت دارد. آدرس C-232-RS، A-422-RS، 485-RS ​​یا Fieldbus مانند Profibus، ASI و غیره (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فناوری فیلدباس، مقاله ما را در مورد فناوری فیلدباس ببینید.)

انواع سنسورهای صنعتی با توجه به عملکرد آنها

سنسورها بر اساس عملکردشان به شرح زیر طبقه بندی می شوند: 1688

سنسور تماس:

این نوع سنسورها در اتصالات مختلف بین محرک ها یا محرک ها به خصوص در ویژگی های محدود استفاده می شوند. و می توان آنها را به دو مدل تقسیم کرد. سنسورهای تشخیص تماس و سنسورهای حساس به فشار.

مقالات مرتبط:

انواع محرک های پنوماتیکی

انواع محرک های هیدرولیک

سنسورهای مقاومت:

سنسورهای مقاومتی در واقع یک مبدل یا دستگاه الکترومکانیکی هستند. که تغییرات مکانیکی مانند جابجایی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. و به بخش کنترل ارسال شد. آنها معمولاً در ابزار دقیق استفاده می شوند. ساده ترین مثال از سنسور مقاومت، پتانسیومتر است.

سنسور ولتاژ:

وظیفه اصلی این سنسور تشخیص و اندازه گیری ولتاژ AC یا DC می باشد. هنگامی که وجود یا مقدار ولتاژ تشخیص داده می شود، سنسور ممکن است خروجی را به شکل یک سطح جریان، یک سیگنال ولتاژ آنالوگ، یک خروجی فرکانس تنظیم شده یا یک هشدار صوتی ارائه یا ارسال کند.

سنسورهای جریان

یک سنسور جریان (جریان سنج) میزان جریان سیالاتی مانند مایعات و گازها را در لوله ها حس می کند یا اندازه گیری می کند. به طور معمول، این سنسورها در سیستم های HVAC، کارخانه های شیمیایی و سیستم های سپتیک و لوله کشی خط تولید استفاده می شوند. سنسورهای جریان می توانند نشت، انسداد، شکستگی لوله و تغییرات در غلظت سیال به دلیل رسوب یا رسوب گیری سنسور جریان را تشخیص دهند. این سنسور جریان الکتریکی را تشخیص می دهد. و آن را به یک ولتاژ متناظر با جریان تشخیص شناسایی شده تبدیل می کند.

حسگرهای انرژی:

این سنسورها شامل سنسورهای غیر تماسی هستند که هم برای فلزات و هم برای غیر فلزات قابل استفاده هستند. سنسورهای فعال برای کنترل سطح مخازن حاوی پودر، مایع یا مواد دانه ای استفاده می شوند. در صنعت از حسگرهای خازنی برای اهداف کنترلی استفاده می شود. همچنین برای شمارش تعداد اقلام یا تشخیص آسیب در تسمه نقاله استفاده می شود. علاوه بر این، برای کنترل پر شدن مایعات در خطوط تولید نیز استفاده می شود.

حسگرهای القایی:

سنسورهای القایی سنسورهای غیر تماسی هستند. اساس کار آنها بر اساس مدارهای مغناطیسی است. به همین دلیل به آنها حسگرهای الکترونیکی می گویند. از معایب این سنسورها این است که فقط روی فلز کار می کنند. و یکی از مزایای آنها کنترل مستقیم رله ها، شیرهای برقی، سیستم های اندازه گیری و مدارهای کنترل الکترونیکی است. از کاربردهای سنسورهای القایی می توان به اندازه گیری فاصله از قطعه، تشخیص قطعات در اندازه های مختلف، اندازه گیری ضخامت قطعات فلزی، جداسازی قطعات فلزی از قطعات، تشخیص قطعات فلزی آسیب دیده، نشان دادن هرگونه تغییر در دندانه های دنده، اندازه گیری و کنترل سرعت و تشخیص اشاره کرد. حرکات ماشین و غیره

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 161
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 425
  • بازدید ماه : 425
  • بازدید سال : 44,660
  • بازدید کلی : 84,381