loading...
سایت خبری
نویسنده سایت خبری بازدید : 5316 یکشنبه 23 مهر 1402 نظرات (0)

در دوره شاه عباس اول، از این کاخ برای برگزاری جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی و همچنین بهعنوان مکانی برای تماشای مسابقات چوگان و اسبسواری استفاده میشد. بسیاری از تاریخنویسان، نویسندگان، جغرافیانویسان قدیم به این آتشکده که یکی از ۷ آتشکده بزرگ و مهم دوره ساسانی است در کتابهای خود اشاره کردهاند. بازار پنجه علی مشهور به بازار مسگران یزد، قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و متعلق به قرن نهم هجری قمری می باشد که هنوز بافت سنتی قدیم خود را حفظ کرده است. قیمت هتل در اصفهان از هتل های سنتی و پنج ستاره مانند هتل عباسی اصفهان گرفته تا مهمانپذیرهای اصفهان بسیار متنوع است. سی و سه پل هم از آن جاهای دیدنی اصفهان است که امکان ندارد تا اصفهان بروید و به آن سر نزنید. سقف با گچبریهای پر زرق و برق پوشیده شده است که در فارسی به آن مقرنس میگویند. تنوع اقامتگاه های اصفهان به قدری بالا است که متناسب با هر بودجه ای می توانید محل اقامت ایده آلتان را پیدا کنید. برای تماشای زیبایی های تاریخی، معماری بی نظیر و خرید سوغات معروف اصفهان از میدان نقش جهان، و آشنایی با انواع صنایع دستی بومی اصفهان می توانید با تور اصفهان به این شهر سفر کنید. هدف این بود که زیبایی های شهر افزایش یابد و دانشجويان و دانش پژوهان بتوانند از آن بهره ببرند.

Zabeel Park, Dubai - حديقة زعبيل, دبي تماشای معماری زیبای بازار، لذت بردن از هوای خنک داخل آن و مسیرهای تودرتو از جذابیتهای قدم زدن در بازار خان هستند. اما اگر از علاقه مندان به پیاده روی و لذت بردن از جای جای این منطقه ی تاریخی هستید می توانید خیابان استانداری را انتخاب کنید. در دوران زرتشت سوزاندن مردهها منسوخ و روش دیگری برای از بین بردن جسد استفاده شد. قدمت این ساختمانها مربوط به دوران تیموریان بود و این ساختمانها به جهت ایجاد امنیت در این منطقه احداث شده بودند. پادشاه نیز بعد از بیدار شدن از خواب، علاوه بر مال فراوانی که جهت تعمیر مسجد فرستاده بود، هدایای ارزشمندی به نزد پادشاه خراسان فرستاد و سرانجام با آن مال اهدایی، این مسجد هم که خراب شده بود مجدداً ساخته شد. چهارباغ عباسی که در زمان صفویه ساخته شده است یک بخش آن از سی و سه پل شروع شده و در امتداد جهت جغرافیایی شمال شهر ادامه دارد. از دیگر ویژگی های میدان نقش جهان می توان به طول بیش از ۵۰۰ متر، عرض بیش از ۱۶۰ متر، وجود ۲۰۰ حجره ی دو طبقه دور تا دور میدان و داشتن چهار بنای تاریخی در چهار گوشه ی آن اشاره کرد. دوره حکومت صفویان از سال ۱۵۰۱ میلادی شروع شد و تا ۲۰۰ سال بعد نیز ادامه داشت. در ادامه درباره میدان نقش جهان بیشتر توضیح خواهیم داد. در واقع نقش جهان در بسیاری از دوره های تاریخی، مورد بی مهری حاکمان زمانش قرار گرفت. میانِ دو ردیف خشت را هم یک لایه نازکِ نِی (که از رودخانه آورده میشده) قرار میدادند تا بر استحکام آن بیفزایند. ولی اتمام آن تا جانشینی دو تن بعد از شاه عباس، ادامه داشت. بهتر است بدانید کار تزئینات این مسجد تا زمان حکومت دو تن از جانشین های شاه عباس نیز ادامه داشت. مسجد امام یکی از مهمترین بناهای میدان نقش جهان است و کار تزئینات آن از سال ۱۰۲۵ شروع شد.

کتیبهای بر سر در این بنا نصب شده که نام سازندگان و همچنین تاریخ آن را نشان میدهد. مسجد شیخ لطف الله در آن زمان، مسجد اختصاصی خاندان سلطنتی بوده است و این تونل احتمالا برای تردد آسان تر بانوان در نظر گرفته شده است. از دیگر بناهای تاریخی میدان نقش جهان که نماد اجتماع و همبستگی است می توان به مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه اشاره نمود. از دیگر کتیبه های با ارزش اصفهان می توان به کتیبه ای که بر سردر مسجد جامع اصفهان قرار دارد اشاره کرد. مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی این میدان قرار دارد، مهم ترین مرکز مذهبی، عمارت عالی قاپو در غرب میدان نقش جهان، مهم ترین مرکز حکومتی شهر و سردر قیصریه که در قسمت شمالی این میدان قرار دارد مهم ترین مرکز اقتصادی این میدان بودند. باغ گل های اصفهان بخش های بسیار متنوع و منحصر به فردی دارد که بازدید از هیچ کدامشان خالی از لطف نیست. به طور کلی این میدان از جاهای دیدنی و تاریخی متنوعی برخوردار است که شناخت آن آن ها خالی از لطف نیست. این اسناد تاریخی همچنین نمایان گر این هستند که تونل مذکر به شکل مستقیم عمارت عالی قاپو را به مسجد شیخ لطف الله متصل می نمود. یکی از مساجد تاریخی که در شهر اصفهان توجه هر گردشگری را به خود جلب میکند، مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان است. یادگار شاخص این سلسله، مسجد جامع کرمان معروف به مسجد جامع مظفری است. ساخته شدن این میدان بزرگ و منظم و بی نظیر در ۴۰۰ سال قبل شبیه به یک اعجاز است. طراحی بی نظیر و معماری خاص و هنر اصیل ایرانی به کار رفته در طراحی این عمارت، همواره مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی قرار می گیرد. این میدان عظیم و تاریخی در قسمت شمالی شهر اصفهان و در قلب جاذبه های تاریخی این شهر قرار دارد.

در ادامه به نزدیک­ترین بناهای گردشگری به کاخ چهلستون اصفهان اشاره می­کنیم. امروزه سیوسه پل مثل یک گذرگاه عمل میکند؛ به طوریکه چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا که تا دروازه شیراز ادامه دارد را به هم متصل میکند. بازار قیصریه به واسطه سردر تماشایی که دارد، در ورودی میدان نقش جهان جلب توجه میکند. از طریق سردر قیصریه میتوانید به مهمترین بخش بازار مرکزی اصفهان دست پیدا کنید. دنیایی از کبابهای خوشمزه و خوشپخت به همراه دیگر غذاهای اصیل ایرانی را میتوانید در رستوران باغ شهر اصفهان نوش جان کنید. ساخت این مسجد 17 سال طول کشید و هنوز هم یکی از شاهکارهای معماری اصیل ایرانی شناخته می شود. مثلا اینکه در آن دوران با کمترین تجهیزات این میدان ساخته شده است و هنوز هم دومین میدان بزرگ در تمام دنیا محسوب می شود. برای ساخت میدان نقش جهان اصفهان، معمارهای بزرگ و معروف ایرانی بسیاری مانند چون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی دست داشتند و حالا نیز می توانید آثار هنر این بزرگان را در جای جای این میدان و امارات اطراف آن مشاهده نمایید. با دقت در ظاهر این بنا می­ توانید به معماری کامل اجاره ماشین جهت سفر ایرانی پی ببرید. وسایل بازی در این شهربازی به دو مجموعه مخصوص کودکان و بزرگسالان تقسیم میشود و تفریحات مجزایی برای سنین مختلف وجود دارد. میتوانید از طریق اتوبوس به شهر یزد دسترسی داشته باشید که ارزان ترین راه سفر نیز محسوب میشود.

در کافه بازی «مستر گیم» میتوانید با انواع بازیهای برد گیم (آوالون، زیر خاکی، استوژیت، بوم بال، تاجر فرش، کاپوچین، کاشیکاری آزول)، ایونتهای گروهی (مافیا، سکرت، گرگ و میش) و بازیهای دیجیتال سرگرم شوید. بهترین مسیر برای رسیدن به کلیسای بیت لحم از سمت زایندهرود، خیابان توحید خواهد بود، مقابل خیابان نظر پیاده شوید و با ورود به خیابان نظر میانی و عبور از چند فروشگاه و پاساژ به درب کوچک کلیسا خواهید رسید. از سه گنبد کوچک بنا گنبد میانی نسبتاً بزرگتر است. پیش از دوران تیموریان باغ مذکور در دوران سلجوقی در یک میدان نسبتا کوچک قرار داشت. این بازار را مربوط به مربوط به دوران صفویه و قاجاریه می دانند و خیلی ها معتقدند که ساخت این بازار بالغ بر سه دوره طول کشیده است و همچنان در حال گسترش است. بازار قیصریه با سر درب قیصریه شروع می شود سپس به دالان های فرعی و اصلی گسترش پیدا می کند که در هر دالان، دکه ها و دکان های قدیمی پیدا می شود که عمر برخی از آن ها بالغ بر چهارصد سال می باشد. اهمیت و زیبایی این میدان به قدری است که گردشگر را نمی توان پیدا کرد به اصفهان سفر کرده باشد اما بی تفاوت از کنار میدان نقش جهان، عبور کند. استخر کاخ علاوه بر زیبایی باعث لطافت هوا می شود.

با تکیه بر مطالب ذکر شده در ابتدای محتوا، متوجه شدیم که این میدان از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار می باشد. این میدان تازه بنا شده را میدان نو نامیدند. در حال حاضر این قسمت در بخش غربی میدان نقش جهان فعلی است و به جای آن ها عمارت عالی قاپو بنا شده است. این میدان در طول تاریخ دارای نام های مختلفی بود به گونه ای که قبل از انقلاب آن را با میدان شاه می شناختند و پس از انقلاب نام این میدان به میدان امام، تغییر یافت. این محراب، با عرض تقریبی ۶/۵ متر، همعرض ایوان جنوبی است. تکیه میرچخماق مربوط به سدهٔ ۸ و ۹ ه.ق است و در یزد، میدان امیر چخماق واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۳۰ با شمارهٔ ثبت ۳۸۳ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. کوه آتشگاه فعلی در سده مکانی مقدس و محل دفن طهمورث پیامبر بوده که در حدود سدهٔ ششم پیش از میلاد بنا بر گفتهٔ طبری زندگی میکردهاست. آتشگاه اصفهان در ۱۰۰ متری کوه آتشگاه و در ۸ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. حمزه اصفهانی مورخ ایرانی در کتاب اصفهان آورده است که کوه آتشگاه از جمله مکانهای عبادت در زمان طهمورث از اولین فرمانروایان ایران باستان بوده و در آن زمان آتشگاه را با نام مینو دژ میشناختهاند و شهرت آن به حدی بوده که حتی از مشرق زمین هم به آتشگاه سفر میکردهاند. این مسجد در ضلع جنوبی این میدان قرار گرفته است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی است که شما می توانید آن را در اطراف میدان نقش جهان مشاهده کنید. از طریق این خیابان، کوچه ی پشت مطبخ و سایر کوچه های موازی این کوچه می توانید با پای پیاده به میدان نقش جهان بروید.

در حال حاضر، راه های دسترسی متعددی به این میدان وجود دارد اگر می خواهید با خودروی شخصی به دیدن این میدان بروید می توانید خیابان های سپه و حافظ را انتخاب کنید. این شما هستید که باید، هر کدام از آنها را میپسندید و با معیارهای شما سازگاری دارند را انتخاب کنید. به همین دلیل معماران ماهری همچون، استاد علی اکبر و محمدرضا اصفهانی را برای این کار انتخاب کرد تا بنای اولیه ی این میدان را پایه ریزی کند. تجمع بناهای باستانی در این میدان به همراه بازارچه های زیبایش سبب می شود که هر گردشگری زمان زیادی را در این میدان سپری کند و هم از بناهای تاریخی و هم منظره ی بکر و طبیعی اش لذت ببرد. این مسجد در بین مردم اصفهان از اهمیت زیادی برخوردار است. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد ویژگی های منحصر به فرد این میدان زیبا و دیدنی های تاریخی اش افزایش دهید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید. پایه ریزی اولیه ی میدان نقش جهان در سال ۱۰۱۱ هجری قمری انجام گرفت ولی ساخت بناهای تاریخی و میدان آن تا سال ۱۰۲۵ ادامه داشت. مسجد امام خمینی اصفهان در سال 1020 هجری به فرمان شاه عباس برای شادی روح جدش شاه طهماسب، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع نمود و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان سلسله صفوی به اتمام رسید.

تمامی این تزئینات در عصر صفوی در این عمارت پیاده سازی شدهاست. البته تزئینات این مسجد در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی انجام گرفت. برای برنامه ریزی سفر به اصفهان و بازدید از مکانهای تماشایی این شهر بهتر است، درباره هر کدام از آنها مطالعاتی داشته باشید. در حقیقت وقتی که در مورد معماری هر کدام از المان های داخلی این میدان تحقیق کنید، خواهید دید که این میدان چه عجایبی دارد. نادیده گرفتن این میدان، تا زمان قاجار ادامه داشت. در ادامه قصد داریم با کاخ عالی قاپو بیشتر آشنا شویم، باما همراه باشید. از عجایب میدان نقش جهان میتوان به کاخ عالی قاپو و مینیاتورهای زیبای آن اشاره کرد. جلال و جبروت میدان نقش جهان بعد از سقوط صفویه از بین رفت و تقریباً با حمله اشرف افغان با خاک یکسان شد چرا که در این دوران، دیگر اصفهان از آن اهمیتی که در دوران صفوی داشت، برخوردار نبود. سبک معماری مدرسه خان یزد که چشم هر گردشگری را به خود خیره میکند به اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه بازمیگردد و یکی از جاهای دیدنی یزد و آثار تاریخی مهم این شهر به شمار میرود. یزد که به عنوان اولین شهر خشتی دنیا شناخته شده است، با معماری زیبای ایرانی خود، بسیار خودنمایی میکند. نکته دیگر در مورد خانه تاریخی کیانپور اینکه ساختمان این در سال ۱۳۹۳ با رعایت اصول و حفظ معماری اصیل ایرانی مورد بازسازی قرار گرفت و به عوان هتل سنتی و اقامتگاه گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد. باغ و قصر هشت بهشت از طرف ناصر الدین شاه قاجار به بانو افتخار الدوله واگذار شده بود مشروط بر اینکه وضع آنرا تغییر نداده و حریم آنرا در خیابان چهار باغ در کمال تنظیف و تنقیح نگاهداری کند. “دستی بر ایران” شما را به بازدید از جاذبه های گردشگری یزد دعوت می کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 67
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 822
  • بازدید ماه : 822
  • بازدید سال : 45,057
  • بازدید کلی : 84,778