loading...
سایت خبری
نویسنده سایت خبری بازدید : 1094 جمعه 24 شهریور 1402 نظرات (0)


اجاق گاز چیست؟

یکی از انواع اجاق گاز، اجاق گاز نامیده می شود. این دستگاه از گاز قابل احتراق مانند گاز طبیعی، بوتان یا پروپان به عنوان سوخت استفاده می کند. به اجاق گاز دیگ گاز نیز می گویند.

لازم به ذکر است که سن استفاده از اجاق گاز زیاد نیست، اما با این وجود اجاق گاز یکی از مهم ترین لوازم آشپزخانه به حساب می آید و در دسترس نبودن آن در منزل به خصوص در شهرها ممکن است سخت باشد. می توان گفت این ابزار یکی از عناصر اصلی مثلث کار در آشپزخانه است.

تاریخچه اجاق گاز

شروع تولید اجاق گاز از ابتدای قرن نوزدهم آغاز شد. پس از مدتی تولید این دستگاه ها به تولید انبوه صنعت رسیده است. اجاق گاز از دیرباز مشکلات و مسائل آشپزی به روش قدیمی و در برابر آتش و دود را کاهش داده است.

چه کسی اجاق گاز را اختراع کرد؟

اولین تولید کننده اجاق گاز Zakaus Winzels بود که در سال 1802 ایده تولید آنها را مطرح کرد.

البته متاسفانه تحقیقات و تلاش های Winzels تمام نشده است. جیمز شارپ در سال 1826 موفق به کسب امتیاز تولید اجاق گاز شد و به عنوان مخترع اجاق گاز شناخته می شود.

جیمز شارپ در سال 1836 یک کارخانه اجاق گاز افتتاح کرد. شرکت های اسمیت و فیلیث اختراع شارپ را گسترش دادند و آن را به بازار آوردند.

قطعات تجهیزات فردار

گاز کوره معمولاً دارای اجزای زیر است:

بدن

I-Isolation

راه های زیاد

شیرها

نازل ها

محفظه یا لوله اتصال

مشعل ها

شمع (پایلوت)

ترموکوپل

فندک

ترموستات

دما را تنظیم کنید

ساعت زنگدار

گریل

انواع اجاق گاز بر اساس طرح

به طور کلی اجاق گازها به 3 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

گاز توکار (صفحه)

گاز رومیزی

فوردار (مبله، کابینت)

گاز

در زیر به بررسی هر یک از این مدل ها می پردازیم:

گاز توکار (اجاق گاز)

انواع اجاق گاز یا توکار دارای گاز و مشعل مجزا هستند، بنابراین باید جداگانه خریداری شوند. این نوع اجاق از تنوع بیشتری برخوردار است. یکی دیگر از جنبه های مثبت گاز تخت، ردپای کوچک آن است.

این اجاق گازها نسبت به اجاق گازهای استاندارد فضای کمتری را اشغال می کنند. می توان گفت این مدل بهترین و مناسب ترین نوع برای آشپزخانه جمع و جور قابل حمل است. توجه داشته باشید که گرمای این مدل اجاق گاز از برق و گاز تامین می شود.

گاز رومیزی

نوع رومیزی شبیه اجاق گاز است. لازم به ذکر است که ارزان ترین نوع اجاق گاز رومیزی می باشد. این مدل برای مشاغل یا آشپزخانه هایی با ظرفیت پخت محدود مناسب است. این نوع معمولا 2 سایز دارد و جابجایی و حمل آن آسان است.

گاز واردار (کمد، مبله)

اجاق گاز عرضه شده، کابینت گاز و فردار نیز نامیده می شود. در ابتدا با یک شعله طراحی شده بود اما مدل های جدید این فرهای گازی 4 یا 5 شعله نیز دارند.این فر گازی گزینه های زیادی برای کباب کردن، پخت نان و ... دارد.

این مدل فر بزرگ و سنگین است که از استفاده از فر توکار در خانه هایی با متراژ کم جلوگیری می کند. لطفا توجه داشته باشید که انواع مبلمان محدود است.

تهویه مطبوع

می توان گفت که نوع لغزنده آن قسمت کوچکی از گاز متصاعد شده است. در مدل کشویی، محفظه فر به دو قسمت تقسیم می شود تا دو صفحه مختلف در آن چیده شوند. قطعات کوره در این دسته شرایط متفاوتی دارند. بنابراین می توانید از دو لایه مختلف آن برای پخت همزمان دو غذای مختلف استفاده کنید. علاوه بر عملکرد این اجاق گازها، ظاهری منحصر به فرد و زیبایی نیز دارند.

انواع اجاق گاز از نظر مصرف انرژی

از نظر مصرف برق، انواع دستگاه ها به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

بخاری های گازی

برق و گاز

گازهای رایج

در زیر هر یک از این موقعیت ها را توضیح می دهیم.

اجاق گاز

گاز یکی از رایج ترین مدل ها در ایران است و مستقیماً به گاز شهری متصل است.

این نوع اجاق گاز می تواند از 1 تا 6 شعله به انتخاب مصرف کننده در خود جای دهد.

توجه به این نکته ضروری است که استفاده از سوخت گاز خطرات و عوارض خاص خود را دارد، بنابراین باید نکات ایمنی را به دقت رعایت کنید تا خطر آتش سوزی نشت گاز شما را تهدید نکند.

گازهای الکتریکی

یک اجاق برقی می تواند با کمک برق گرما تولید کند. یکی از نکات مثبت این مدل اجاق گاز ایمنی بالای آن است. اما به دلیل مصرف بالای برق، این مدل اجاق گاز دارای فن های محدودی است.

گازهای ترکیبی (الکتریکی و گازی)

برخی از اجاق‌ها مانند اجاق‌های گازی از گاز و برق به طور همزمان استفاده می‌کنند.

چند نوع گاز از نظر مواد وجود دارد؟

کوره ها با مواد مختلفی ساخته می شوند. مواد مورد استفاده در اجاق گاز به شرح زیر است:

خیلی زیاد

شیشه

فولاد - شیشه

سرامیک

علاوه بر ظاهر، مقاومت مواد مصرفی در برابر حرارت و ضربه را نیز باید در نظر گرفت. در ادامه هر یک از این موارد را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

گاز کم

2 نوع کوره گازی فولادی وجود دارد. قطعات یدکی لوازم خانگی بوش

ساده

دنده دار

هر مدل ویژگی های مثبتی دارد و مدل های ساده با گاز استیل به راحتی تمیز می شوند. این مدل ظاهری شیک، مینیمالیستی و ساده دارد و آن را بسیار مورد توجه خریداران قرار داده است. مدل های فولادی گاز آجدار مقاومت بیشتری در برابر خراش دارند. البته باید توجه داشت که اجاق گاز استیل اصولاً تاشو هستند.

گازهای شیشه ای

اجاق های شیشه ای از شیشه نشکن استفاده می کنند. بنابراین حتی اگر با چیزی شبیه گلدان به آن برخورد کند، نمی شکند. ضمناً در ساخت این مدل اجاق گاز از ترکیب پلیمری استفاده شده و در صورت خراشیدگی یا آسیب دیدن شیشه اجاق گاز موثر نخواهد بود. از دیگر مزایای این مدل دمای بالای شیشه است. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از لکه های روغن همچنان روی سطح شیشه باقی بماند، بنابراین بهتر است بلافاصله پس از استفاده آن را تمیز کنید.

گاز آهن-شیشه

این مدل اجاق گاز به صورت ترکیبی تولید می شود. به طور کلی اجاق گازهای استیل-شیشه ای مشابه اجاق گازهای شیشه ای هستند اما در اطراف لبه ها برای افزایش پایداری از فولاد استفاده می کنند.

گازهای سرامیکی

به طور کلی اجاق گازهای سرامیکی شبیه اجاق گازهای شیشه ای هستند اما برای ساخت این مدل از سرامیک نشکن استفاده شده است. این سرامیک سطحی صاف دارد و در برابر خط و خش، گرد و غبار و چربی مقاومت بالایی دارد.

یک اجاق گاز خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اگر به فکر خرید بهترین اجاق گاز متناسب با نیاز خود هستید، باید قبل از خرید، ویژگی های بهترین اجاق گاز را بررسی کنید. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

ملودی

عرض دستگاه

گریل

تایمر

سوبا لوی

به طور کلی اجاق گازهای دارای مشعل برقی راحت تر از توری برقی یا مشعل چدنی تمیز می شوند. با این حال، صفحات سرامیکی و چدنی می توانند شعله را بهتر در اطراف قابلمه ها و سایر ظروف پخت و پز پخش کنند.

عرض فر

عرض دستگاه های موجود در بازار 50، 60 یا 90 سانتی متر می باشد. قبل از خرید اجاق گاز به اندازه آشپزخانه و محل قرارگیری اجاق گاز توجه کنید تا اجاق گازی با عرض مناسب برای فضای خود انتخاب کنید.

کباب پز

یکی از بارزترین ویژگی های یک فر خوب، گریل بودن آن است. یکی دیگر از ویژگی های گاز این است که بخشی از گاز را می توان برای سرخ کردن بدون روغن استفاده کرد.

تایمر اجاق گاز

یکی دیگر از ویژگی های گاز خوب وجود تایمر و زمان است. با این قابلیت می توانید زمان پخت را طوری تنظیم کنید که دستگاه در زمان تنظیم شده به طور خودکار خاموش شود. این ویژگی پخت را آسان می کند و از سوختن غذا در فر جلوگیری می کند.

عملکرد فر

اجاق گاز با شلنگ متصل می شود. ابتدا این گاز از معابر مختلفی که دریچه ها نصب شده بودند عبور می کرد. اگر دریچه باز باشد، گاز از شیر به دهانه و سپس به لوله های اتصال عبور می کند. به دلیل فاصله کوتاه بین جت و لوله اتصال، هوا همراه با گاز وارد لوله های اتصال می شود. در اثر اختلاط هوا و گاز در داخل هواپیما و جلوی شعله خلبان مشتعل می شوند.

تولید کنندگان مختلف لوازم جانبی اجاق گاز مبله بوش

محصولات داخلی در ایران با نمونه های خارجی اجاق گاز رقابت می کنند و خوشبختانه تولید آنها با موفقیت همراه بوده است. معروف ترین و معروف ترین برندهای خارجی و داخلی عبارتند از:

برادری

فولاد البرز

گاز رفت بالا

یک با

لاورا

خلبان

سنگر

گاز فنی

فرامکو

لتو

بوته

برف و دیگران

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 115
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 49
  • باردید دیروز : 94
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 420
  • بازدید ماه : 1,309
  • بازدید سال : 45,544
  • بازدید کلی : 85,265