loading...
سایت خبری
نویسنده سایت خبری بازدید : 202 پنجشنبه 25 خرداد 1402 نظرات (0)


آیا ارتودنسی راهی برای درمان نارسایی گفتار است یا خودش باعث اختلالات و مشکلات گفتاری می شود؟من به دلیل دندان نمی توانم درست صحبت کنم، آیا می توانم درمان ارتودنسی انجام دهم؟ به من گفته اند که ارتودنسی مشکل را حل می کند، اما می ترسم دیگر نتوانم صحبت کنم. با ما همراه باشید تا سوالات متداول بسیاری از مشتریانمان در مورد تاثیر ارتودنسی بر زبان را بپرسیم.



ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که با رشد صورت، قرار دادن دندان ها و پیشگیری و اصلاح نامرتبی دندان ها سروکار دارد. هدف اصلی درمان دندان، بهبود عملکرد دندان ها، بهبود سلامت دندان ها است.

تاثیر ارتودنسی بر گفتار

بنابراین می توان گفت که هدف اصلی از مسواک زدن رفع مشکلات عملکردی دندان ها است که می تواند به مفصل فک و دندان های کجی آسیب برساند. بله، برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رنگ خمیر دندان دخترانه را مطالعه کنید. علاوه بر این، ارتودنسی می تواند با صاف کردن دندان ها و اصلاح فک پشت یا جلو به ترمیم دندان های آسیب دیده و زیبایی چهره شما کمک کند.


مراحل حرفه دندانپزشکی چیست؟

روش انجام ارتودنسی با کمک تجهیزات ثابت مراحل خاص خود را دارد. این روش انواع مختلفی دارد و می توان از تجهیزات و وسایل دیگری در طول درمان استفاده کرد

نصب براکت های ارتودنسی

این کار معمولا در دو یا سه جلسه انجام می شود. معمولاً براکت ها در جلوی دندان ها قرار می گیرند و در اولین ویزیت بین دندان های آسیاب فاصله هایی قرار می گیرد. در ویزیت دوم سیم ارتودنسی انتخاب و در براکت ها نصب می شود



سطح را تنظیم کنید و دندان ها را تراز کنید

در این مرحله زاویه دندان ها اصلاح می شود، دندان ها صاف می شوند. این مرحله معمولاً در چند جلسه با استفاده از سیم های انعطاف پذیر نیکل تیتانیوم انجام می شود

اصلاح فک پایین جمع شده

این مرحله در اکثر درمان های ارتودنسی بسیار مهم است زیرا تا زمانی که فرورفتگی به طور کامل اصلاح نشود، دندان های جلویی نمی توانند به درستی با یکدیگر هماهنگ شوند. برای این کار به سیم های محکم نیاز است و برای آن از سیم های فولادی با قطر حداقل 16 استفاده می شود. سیم های 19 و 25 بیشترین تاثیر را در حال حاضر خواهند داشت. رکود با ارتودنسی متحرک فک بالا همراه با ارتودنسی ثابت فک پایین قابل اصلاح است.


تصحیح زاویه پردنت های بالایی

این کار معمولاً پس از اصلاح رگرسیون فک پایین انجام می شود. رشد رو به جلو فک پایین عدم رشد فک بالا و دندان های آسیاب با فاصله در این کار کمک خواهند کرد.

این روش با ماشین آلات مختلف انجام می شود و معمولا از رشته های فولادی 19 و 25 استفاده می شود. برای این منظور می توان از تجهیزات کمکی مانند فنر بین فک و نیش بالایی، کلاه ایمنی یا باندهای لاستیکی کلاس 2 نیز استفاده کرد.

اصلاح فاصله بین دندان ها

پس از اصلاح زاویه دندان ها، فضای باقی مانده بین آنها باید بسته شود. برای این منظور از وسایل کمکی مختلفی مانند فنر نیکل تیتانیوم، زنجیر کشسان و کش های کلاس 2 و 3 استفاده خواهد شد.

اتمام کار

زمانی که دندان های ثنایا، نیش و دندان های آسیاب به درستی قرار گیرند، مراحل پایانی کار انجام می شود. این مرحله به دقت بالایی نیاز دارد زیرا پایانه ها و خطوط باید به درستی تنظیم شوند تا نتیجه نهایی قابل قبول باشد. در نتیجه تغییر محل ترمینال و منطقه در این مرحله معمول است. پس از اتمام کار می توان از مواد لاستیکی روی دندان های فک بالا استفاده کرد تا مهر و موم خوبی ایجاد کند.

قاب باز

پس از حصول نتیجه کافی از درمان، براکت ها و تجهیزات ثابت برداشته شده و باندهای لاستیکی روی بیمار قرار می گیرد.

نگهداری

پس از درمان ارتودنسی، مهم است که دندان ها را در موقعیت جدید خود نگه دارید. به این مرحله تعمیر و نگهداری می گویند. نگهدارنده وسیله ای است که می تواند دندان ها را بعد از ارتودنسی در جای خود نگه دارد و به لثه ها و بافت های اطراف آن اجازه ترمیم دهد. دو نوع ذخیره سازی ثابت و سیار وجود دارد.


درمان های ارتودنسی چه تاثیری بر گفتار دارند؟

واضح است که تمامی درمان های ارتودنسی از ارتودنسی نامرئی گرفته تا ثابت و مرئی، به نوعی بر گفتار تاثیر می گذارند. اما بیایید تاثیر ارتودنسی بر گفتار را از دو منظر مختلف بررسی کنیم. ابتدا در مورد مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها و تاثیر آنها بر گفتار و سپس تاثیر درمان ارتودنسی بر گفتار صحبت کنیم.

ناهنجاری های گونه ها و دندان ها و تأثیر آنها بر گفتار

اختلالات و ناهنجاری های زیادی در ارتباط با فک و دندان وجود دارد که بر گفتار تأثیر می گذارد. زمانی که دندان ها کج هستند یا فک کوچک و بزرگتر از حد طبیعی است، فضای داخل دهان ناهموار است و زبان در حرکت و چرخش مشکل دارد.

تاثیر ارتودنسی بر گفتار

البته برای اینکه بتوانید صحبت کنید باید دهانتان آنقدر بزرگ باشد که زبانتان بتواند کلمات و حروف را تلفظ کند. اگر دندان های شما ناهموار هستند یا مشکلات دیگری دارند، ممکن است نتوانید به درستی و مانند یک فرد عادی صحبت کنید.

تاثیر درمان ارتودنسی بر گفتار

حالا بیایید جور دیگری به موضوع نگاه کنیم. فرض کنید که به طور منظم درمان ارتودنسی داشته اید و به عنوان مثال از بریس های سرامیکی برای صاف کردن دندان های خود استفاده کرده اید. البته بعد از پوشیدن این بریس ها مدتی احساس ناراحتی خواهید کرد و مدتی طول می کشد تا به این وسایل و شرایط عادت کنید. از آنجایی که زبان شما مانند بریس موانع را لمس می کند، طبیعی است که در صحبت کردن مشکل داشته باشید. اما این وضعیت موقتی است و نگران نباشید. این نکته را در نظر بگیرید که پس از پایان درمان و برداشتن طناب ها، گفتار شما به حالت عادی باز می گردد و دیگر مشکلی در تلفظ جملات و کلماتی مانند زمانی که دندان هایتان کج بود، نخواهید داشت. بنابراین حتی در این مورد نیز تاثیر ارتودنسی بر گفتار مثبت و سازنده است و مانعی برای شما نیست.



چگونه ارتوپدی گفتار را بهبود می بخشد؟

در ساده ترین حالت، فرض کنید دندان های یک فرد جدا شده است. اگر این فاصله به خصوص در قسمت جلوی دندان ها باشد، هنگام صحبت فرد، صدای سوت همراه با حروفی مانند «S، S، Z، A و ...» از او شنیده می شود. درمان صحیح ارتودنسی با بریس و کش ارتودنسی می تواند به راحتی این ناحیه را ببندد و پس از آن اگر فرد صحبت کند صدای سوت نمی شنود.

به همین ترتیب، اگر فردی برآمدگی یا آندربایت داشته باشد (به این معنی که فک بالا یا پایین خیلی به جلو بیرون زده باشد)، فرد نمی تواند به راحتی صحبت کند و اغلب به سختی صحبت می کند. اما پس از درمان این مشکل، فرد می تواند به راحتی صحبت کند.

کدام دستگاه های ارتودنسی بیشترین تاثیر را روی گفتار دارند؟

بعد از چند روز گذاشتن تکیه گاه های فلزی و خطوط واضح، به شرایط جدید عادت می کنید و صحبت هایتان تغییر چندانی نمی کند. اما شلوارهای زبانی به دلیل اینکه به پهلوی زبان چسبیده اند و به زبان بسیار نزدیک هستند، تاثیر بیشتری روی صحبت شما می گذارند. این مشکل به مرور زمان بهبود می یابد و زبان به تدریج به پیچاندن زبان عادت می کند.

نکات ما را برای یک یا دو هفته اول پس از ارتودنسی ببینید.

هنگامی که برای اولین بار از بریس استفاده می کنید، ممکن است کمی طول بکشد تا به ظاهر جدید خود و احساس درمان عادت کنید. ممکن است کمی در گونه ها و زبان خود بی حسی داشته باشید و صحبت کردن یا جویدن غذای جامد دشوار باشد. این کاملا طبیعی است و دهان شما باید ظرف چند هفته تنظیم شود و سپس به حالت عادی بازگردد. مراحل زیر را دنبال کنید تا به سرعت به درمان دندانپزشکی خود عادت کنید.

گفتن کلمات را تمرین کنید

پس از بستن بریس ها، به خانه بروید و سعی کنید با صدای بلند از روی کتاب بخوانید. کمکم کن کلمات را تلفظ کنم ببینید کدام حروف و کلمات مشکل دارند. به عنوان مثال اگر نمی توانید حرفی را تلفظ کنید و "s" درست به نظر می رسد. نحوه تلفظ صحیح کلمات با "s" را با خودتان تمرین کنید. آواز خواندن صحبت کردن با دیگران می تواند تلفظ شما را بهبود بخشد.


از موم ارتودنسی استفاده کنید

برخی از بیماران به دلیل تماس اجزای مختلف بریس ها با دندان ها علاوه بر مشکلات جزئی گفتاری، درد را نیز تجربه می کنند. به عنوان مثال، زبان می تواند به بند زبان برخورد کند و به خود آسیب برساند.

برای جلوگیری از این مشکل، موم ارتودنسی را از متخصص ارتودنسی خود بگیرید و آن را روی بریس ها بمالید تا در هنگام لمس زبان خود آسیب نبیند. این موم صدای شما را تقویت می کند.

به آرامی صحبت می کند

سعی کنید در چند روز اول خیلی آهسته صحبت کنید تا دچار مشکل نشوید. آهسته صحبت کردن، زبان را برای موقعیت های جدید آموزش می دهد و به پرانتز دست نمی زند.

در عادت کردن به صحبت در مورد مزایای درمان ارتودنسی صبور باشید

به یاد داشته باشید که اگرچه ناراحتی ناشی از درمان ارتودنسی بسیار ناچیز است، اما داشتن یک لبخند فوق العاده تا آخر عمر مشکل بسیار کمی دارد. پس تا زمانی که به ارتودنسی عادت نکنید صبور باشید.



اخرین حرف

در این مقاله با ارتودنسی و درمان آن آشنا خواهید شد. تاثیر ارتودنسی بر گفتار را هم می دانید. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

مرجع: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 110
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 3,490
  • بازدید سال : 30,915
  • بازدید کلی : 70,636